fredag 25 februari 2011

Gallerirunda

Min keramiklärare Marie tog oss på gallerirunda idag. Vi var på Konsthantverkarna där vår lärare är med och sedan gick vi till Blås och Knåda och efter det Kaolin. Det var jättekul och inspirerande. Ställen som alla borde gå till då och då vad man än håller på med på dagarna. Jag tycker mycket om när man jobbar skulpturalt med keramik. Här är lite bilder på sånt jag såg som i alla fall jag tyckte var inspirerande!
Det är kul när man använder keramik på ett sätt som inte förväntas av det, som här när det är som tavla att hänga på väggen.
Här är en bild på en skål som är gjord med en speciell teknik som heter Rakubränning. Det innebär att man tar ut godset ur ugnen när det är väldigt varmt och sedan lägger det i sågspån och täcker till så att inget syre kommer åt. Då blir det så här fina skiftningar i glasyren! Jag har aldrig provat men det skulle vara kul att göra det någon gång.
I de här skålarna har man använt samma teknik fast med transparent glasyr och i stället för att lägga godset i sågspån har man lagt det i vatten och då krackelerar det så här. Sen får man gnida in sot så att krackeleringen syns. Mycket fint.


I de här fina formationerna gillar jag skuggorna som blir på väggen. Det blir en kul effekt.


//Maya

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar