söndag 13 februari 2011

Gästbloggare Mamma mu

En sån ära att få vara gästbloggare här. Jag har börjat brodera på gamla dagar. Sedan ett par veckor tillbaka. Annars har jag mest traumatiska minnen från syslöjden och ett litet svettigt broderi på ett barnörngott som tog en hel termin att göra. Så fort jag fick välja, valde jag träslöjd istället.

Nu är jag fri från frökens hökblick och kan göra som jag vill. Planen är att sy och dekorera en poncho av filt, som jag handlat på Lajv-avdelningen på Textilcentrum i Sundbyberg.

Allt är lite snett och vint. Jag lyckades inte rita upp någon vägledning på den lurviga filten. Garnet jag broderar med kommer från ett nystan flerfärgat garn som väl egentligen är tänkt att sticka sockor av. Det har jag nystat upp i smånystan.

Jag har haft en broderibok till nattlektyr för att lära mig olika stygn. Här har jag experimenterat på lite småbitar vi hade kvar sedan vi sydde medeltidsmantlar för en massa år sedan.

Det är väldigt rogivande att brodera. I alla fall sånt här fritt broderi utan trådräkning och med rejält garn så att det händer något.

Tack för mig! Välkommen att besöka mig hos Krumelurer och streck.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar