torsdag 24 februari 2011

Grafik!

Äntligen! Jag har längtat efter att få hålla på lite med grafik igen och tillfälle har inte funnits sen vi avslutade den kursen. Igår fick jag chansen och jag tog den. Det va jättekul! Jag hade nästan glömt hur kul det kan vara. Sista veckan som vi hade den kursen var alla så stressade så stämningen blev lite jobbig. Men nu är jag väldigt peppad på att fortsätta någon kväll till! Måste bara övertala någon mer att stanna med mig.
Det här är en fågel som jag slängde ihop på kanske 10 minuter. Det är kartongtryck som är det lättaste (tycker jag) och billigaste grafiksättet. Det är bara att skära ut i kartong och sedan rispa, skära eller vad som helst på det för att göra någon slags struktur där färg kan fastna. Sedan är det bara att måla shellak på och låta torka. Då är det klart att trycka med! Jag blev väldigt nöjd med fågeln! Jag gillar ojämnheterna som blev och kontrasterna.

slutligen vill jag dela med mig av en sak min lärarinna i målning sa till oss idag som jag tyckte va spännande och kändes bra. Jag kommer inte ihåg ordagrant, men det var ungefär så här:
"Fokuserar man alltid på det dåliga och försöker förbättra det kan det lätt ta över. Om man i stället fokuserar på det man tycker är bra och utvecklar det kan det blomma ut och överta det dåliga"

//Maya

3 kommentarer:

  1. Bra citat!
    Jättefin fågel. JAg skulle gärna testa grafik, det har jag aldrig gjort (annat än linoleumtryck)

    SvaraRadera
  2. Din lärare har så rätt, och det gäller ju inte bara i måleriets värld egentligen utan i livet i stort o smått:)

    Fin fågel! Grafik är superkul, håller med! En fråga bara för jag har mkt o lära där - varför shell lacket och målar man med färg på den utskurna kartongbite efter det då? Finns ju så många många sätt att göra grafik på:)

    Må så gott!

    Häls Helena

    SvaraRadera
  3. Maria: Tack så mycket! gör det, väldigt kul :)

    Helena: jag håller helt med dig! tackar!
    Shellacket har man för att kartongen i sig inte är så hård så den håller inte så länge. Skellacken ger en hård skyddande yta, men kartongtrycket håller ändå inte för så väldigt stor produktion så som tex koppartryck gör. När den har torkat ordentligt gnuggar man in grafikfärg så att färgen hamnar i alla rispor och där det är en skrovlig yta. Sedan torkar man bort allt överflödigt :) sen är det bara att trycka i tryckpressen!
    va kul att ni är intresserade!
    ha det så bra!

    SvaraRadera