fredag 11 februari 2011

Glasyren är klar!

Här är lite bilder på hur glasyren blev på de föremål jag testglaserade förra veckan! På skålen under har jag en vit krackelerande glasyr med lite glas och mosaikbitar i som har smält. Det krackelerade i det vita syns bara om man sotar in det så man måste inte se att det är krakelerat men jag funderar på att göra det på utsidan för att se hur det blir!
På bilden under visar jag samma saker som i det här inlägget och de är placerade likadant för att man ska kunna se hur sjukt stor skillnad det är före och efter ugnen! Även här har jag lagt mosaik i botten.
Här är en groda som jag också gjorde förra veckan men som inte är bränd än. Jag har målat den med engob som är en färg som är gjord på lera. Även här blir färgerna inte som man tror de kommer bli. De röda och grå kommer bli två olika blå färger som sedan kommer bli gröna när jag doppar lilla grodan i gul glasyr! De var det ända sättet vi hade för att kunna göra en snygg grön färg. några av de små gubbarna jag visade förut är i en glasyrugn just nu! Det ska bli spännande att se hur de blir!
//Maya

4 kommentarer:

  1. haha, jaa. jag har erkänt tyst för mig själv att jag inte är så bra på dialekter som jag kanske önskat :)

    Glasyr kommer jag ihåg var sjuukt kul på träslöjden. Fast inget var ju ens i närheten av dina skillz :)

    SvaraRadera
  2. hehe de e bara att öva ;P

    ja det är kul! Tack! :)

    SvaraRadera