tisdag 8 februari 2011

Vävning

Jag har börjat väva lite i skolan. Jag var väldikt skäptisk innan jag hade börjat eftersom att jag har gjort det förut och inte tyckt att det varit speciellt kul. Men trots att det går långsamt tycker jag faktiskt att det är ganska kul den här gången! Jag tror att det beror på att vi inte behöver fokusera så mycket på det traditionella hantverket utan mer på det konstnärliga och att man kan experimentera! På bilden nedan ser man ett prov som jag vävt på en redan uppspänd väv. Den är ca 4 ggr så bred som man ser på bilden och jag har mest prövat hur det går att byta färg mitt i väven. Det var ganska kul men tidsödande.
Här ser man min vävstol där jag har spänt upp en ljusbeige varp. Det här har tagit två hela dagar och det är ännu inte riktigt klart. Det är inte precis att bara sätta sig och väva. Våran lärare räknade ut att av 18 dagar som vi har den här kursen kommer vi kunna väva ca 6 av dem. Jag har lite försprång eftersom jag gjort det förut så det blir kanske några extra dagar för mig.
Här är Anna som sitter och pillar med sin varp.
//Maya

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar