måndag 21 mars 2011

Keramik

Nu är Keramikkursen avslutad. Det känns tomt och tråkigt men den ersätts av metall och målning. Jag har fortfarande några saker kvar att göra i keramiken så helt slut är det inte!
En av de första uppgifterna i kursen var att arbeta efter en bild på någonting. Då gjorde jag den här ljusstaken som jag skrev lite om i ett inlägg för ett tag sedan, där ser man hur den såg ut innan glasyren.

Här är den lilla grodan som såg så söt ut innan. Den blev en katastrof. först gick armarna av i första bränningen, sedan när jag skulle glasera så var glasyren alldeles för tjock så att den inte var transparent. Det gjorde att den blev helt gul i stället för grön. Inte nog med det! Jag torkade inte bort glasyren ordentligt där skarven var till armarna vilket gjorde att den inte gick att limma ihop. misslyckat, men men man måste ju ha något sånt också. tidigare inlägg om grodan: första och andra.
Nu kommer herr gurka! Han har inte jag gjort, det är viktor som går i min klass som har gjort honom! Jag tog med herr gurka för att jag tycker att han är så underbar.
Slutligen en bild på Edit som glaserar sin fågelmanick! väldigt fin.
Jag har några fler bilder från keramiken men det tar jag en annan dag! God natt!
//Maya

2 kommentarer:

  1. Oj vad mycket fint du har gjort. Jag tycker det verkar så svårt med keramik, men kul kan jag tänka mig.

    SvaraRadera
  2. Tack! Det är inte så svårt bara man har någon att fråga om råd! Det är väldigt kul och frigörande! Men man kan aldrig vara säker på hur det blir! Men det tycker jag bara är spännande!
    Maya

    SvaraRadera