måndag 28 mars 2011

Ny kurs!

Jag har börjat på de sista kurserna på Nyckelviksskolan nu. Det är "Teckning målning" och "Metall". Det känns lite sorgligt att det tar slut efter det här men sånt är livet! Man kan inte ha så här kul hela livet... bara nästan! vår första uppgift i metallen var att göra en ägghållare. Jag gjorde en ganska enkel sådan för att få känna på materialet lite, men har inte tagit någon ok bild på den. Efter det fick vi uppgiften att göra någonting inspirerat på orden kropp och skal. Jag bestämde mig efter lite övervägande att göra en skalbagge. Min första ide var att sticka sockor av ståltråd som kunde stå av sig själva. Skippade den idén när jag såg hur fin mönstringen blev efter att man hettat upp metallen.
Då ville jag hellre ha någonting där man såg den fina ytan. Jag är nu lite kär i mönstringen som blir på metallen. Om det inte vore ett så långsamt material kanske det skulle va nått att tänka på för framtiden!
Här är alltså lite olika bilder på skalbaggens kropp. Den ska få lite rygg, huvud och vingar så ska ni se att det ser någorlunda ut som en skalbagge.
Johannas ägghållare. Den är lite inspirerad av en tand och dess rötter. Blev kul skuggor av den!
Karins ägghållare. Jag gillar den för det blev någon slags rörelse i den. Som om den åmar sig lite.
Sist ett litet tips för alla som känner att näsan rinner och halsen gör ont! gjorde väldigt gott te idag. Det är bara ingefära, nejlikor och honung. Ingefära för immunförsvaret och nejlikor och honung för lilla halsen! Funkar hur bra som helst.
//Maya

5 kommentarer:

  1. fina grejer du gör. Jag ska söka till 2 skrädderiutbildningar, en i uddevalla och en i göteborg på tillskärarakademin. den senare som vill ha arbetsprover :)

    SvaraRadera
  2. vilka underbara ting du gör, kul att hitta hit

    SvaraRadera
  3. Tack så mycket! Kul att ni tittade in här!

    Lycka till med arbetsproverna Evelin!

    Kram

    SvaraRadera
  4. Du är verkligen duktig. Vilken fantastisk bredd!
    /Lina

    SvaraRadera
  5. Vad roligt med metall:) Jag gillade också att jobba med koppar och se hur den förändrades när den upphettades.

    Nejlika har jag aldrig prövat på förut. Ingefära och honung brukar jag annars alltid dricka när jag är lite krasslig.

    Lycka till med Vårutställnigen!
    /elena cn

    SvaraRadera