onsdag 13 oktober 2010

Skulpturs födelse

Nu har jag äntligen tagit form på min fisk som jag visade förut! Jag fick ett roligt förslag av min kära mor i kommentarerna till det inlägget. Hon tyckte att jag skulle göra en fontän av den och att den skulle spruta vatten ur munnen. Tyvärr gick inte det för då skulle jag tänkt på det från början. Den kan nu spruta vatten genom huvudet istället så att den får en dusch i alla fall! Därav plaströret nedan.
Jag får alltså hugga ut betonggjutningen som jag gjort från en lerfigur. Det betyder att lergrejen jag gjorde endast ger ett betongdjur. Om detta misslyckas är alltså flera veckors jobb förstörda. man måste vara väldigt försiktig när man hugger, annars kan betongen också gå sönder.
Jag tog stora risker när jag gjorde min lerfigur eftersom jag gjorde en spretande svans och byggde mycket på höjden. Läraren hade valt att vi skulle göra fiskar eftersom deras låga avlånga form passar bra för att gjuta betong med. Hon blev därför lite förvånad när jag gjorde en sittande fisk.
Svansen gick av men det får jag ta Karlssons klister och sätta tillbaka, ytan på fisken blev ojämn eftersom det var så liten yta med tryck på. Men på huvuddelen blev det bra och det är det viktiga.
Här är en klasskompis Karins fisk. Den föddes väldigt lätt, hon slog på gipsen ett fåtal gånger sedan föll den i två delar och fisken va fri! Bara lite gips kvar i ögat.
//Maya

3 kommentarer:

  1. Fisken ser ut att njuta, trots den omilda behandlingen, den kanske är kittlig. Å vad mycket kul ni gör. Nu får du lära mig! Jag vill också...

    SvaraRadera