torsdag 7 oktober 2010

Lätt tryck

Jag kände att tiden i den här kursen började rinna ut och jag ville hinna göra mycket mycket mera. Jag kände mig lite trött på alla små linjer som jag använt i de andra trycken. Nu ville jag ha stora färgfält och starka kontrasterande färger. Blev lite inspirerad av gamla Marimekkotyger. Färgen ser väldigt blå ut men den var egentligen mer grönblå.


Jag använde mig av plastblad som jag skar ut en fyrkant i sedan placerade jag bara ut den där jag ville ha den och rollade på färgen, enkelt! Sedan använde jag mig av biten som blev över när jag skar ut och förminskade den lite på varje sida för att få en rand där färgen möter varandra.


Jag blev jättenöjd med färgerna för helt utan att jag prövat fram det märkte jag att färgen av det rosa och det grönblå tillsammans blev en helt perfekt lila! Vilken överraskning! Tyvärr blev jag inte så nöjd med trycket i övrigt. Det var lite för svårt att göra det jämt och snyggt utan att kladda. Det rosa blev lite flammigt vilket inte alls va vad jag hade tänkt och det läckte bakom plasten här och där och gjorde fläckar. Min lärare Jenny sa att det är jättesvårt att göra stora färgfält utan att det blir kanter och sånt. Marimekko använde väldigt stora ramar och hade inte samma problem. typiskt. men jag försökte i alla fall!


det är ganska skönt att jag inte blev så nöjd med dethär tyget för det gör att jag inte behöver vara så försiktig med det, picknickfilt kanske? :P
//Maya

3 kommentarer:

  1. Jag gillade det jätte mycket i första skedet, utan det rosa. Förstår att det måste tagit tid! Vi får trycka med mina gigantiska screenramar någon gång!!!
    /Lisa

    SvaraRadera
  2. hehe jaså :) nä det här gick snabbt som sjutton och det var hela poängen :) det får vi absolut göra!

    SvaraRadera
  3. Hm, jag missupfattade nog då :) gillar rutorna! Lite kakelkänsla...

    SvaraRadera