torsdag 14 oktober 2010

sista textigtryckslektionen

Tyvärr har jag nu gått på min sista lektion i textiltryck på Nyckelviksskolan. Det har varit jättekul! Alla i klassen jobbade jättemycket nu precis innan kursen tog slut. de flesta har varit i skolan några sena kvällar. Det har inte varit för att vi behövde det eller för att vi hade uppgifter som skulle göras klart utan för att vi ville hinna så mycket som möjligt eftersom det har varit så kul! Jag tryckte över fem meter tyg i måndags. Här är resultatet.
Färgerna är mest riktiga på den övre bilden. De blev lite bleka i den undre. Det jag gjorde var att rapportera mönstret som vanligt och sedan när det var klart trycka ovanpå det med en annan färg lite bredvid det första trycket. På så sätt blev det nästan en 3d effekt på det och tyget blev mer levande.
I det första tyget tryckte jag den extra färgen lite på måfå utan ett kontrolerat mönster. På nästa tyg tryckte jag varannan i ett schackmönster. I dessa två tyger ville jag tänka mycket på färgvalet. I de andra trycken har det inte varit det centrala eftersom jag ville ha ett experiment och inte ett snyggt resultat. Det brun-rosa tyget blev väldigt snyggt. Av det har jag tryckt nästan tre meter så det kan bli lite vad som helst. Funderar på gardiner.
På sista lektionen hade vi genomgång av vag vi gjort. Det va kul att se vad de andra i klassen har åstakommit! Här kommer några exempel. Det första är ett av Maxims tryck. Det är från en teckning han har gjort. Det var så stort att det krävdes fyra ramar dör ansiktet. mycket jobb med att beskikta och belysa ramar. Vackert resultat! Eller som maxim skulle säga: "Den är fet!"
Nästa mönster är Simons. Ett snyggt mönster med grenar och sånt som jag gillar! Mönsteridén kom faktiskt från mig när han satt och ritade supersnygga fåglar med hattar på men inte visste hur han skulle sätta dem i tyget och jag hade en liten lektion om osynlig rapport. Det blev supersnyggt!
Det sista tyget är Edits. Hon fastnade vid en uppgift och bestämde sig i sista minuten för att bara göra någonting. Då blev resultatet dom här äpplena! Jag tycker att dom blev jättesnygga. Dessa är på en diskhandduk och skimrar i guld. Hon gjorde även äppelbeprydda bebiskläder som blev jättesnygga.
//Maya

1 kommentar: