söndag 26 september 2010

Lerfigurer till betonggjutning

I skulpturen har vi hållit på med lera som ska gjutas i betong. Den här dagen kom läraren med fyra döda fiskar som vi skulle skulptera. Jag kände mig oinspirerad och trött och kände inte alls för att göra av den illaluktande fisken. Annika våran lärare tjoar att den oviljan är bra och att jag ska ta vara på den och göra någonting annat! Så jag bestämde mig för att göra en fantasifisk som sitter upp och efter ett tag hade jag helt glömt bort att jag inte ville göra en fisk och att den luktade illa. Fisken blev ganska glad och rolig tillslut. Man behövde tänka på vad som gick att ta form på och sånt och det gjorde att man inte kunde göra vad som helst. Den skulle vara så kompakt som möjligt och behövde ha en stor undersida eftersom det är där man gräver ur leran från den gipsform vi kommer att ta på den.

Här är en annan fantasifisk som en klasskamrat gjorde, jag tror att den slutgiltiga fisken såg lite annorlunda ut men här är den under process. det är Karin i klassen som gjort denna.

Dessa söta ugglor har Daniella gjort när hon blv klar med sin fisk. de har inspirerat mig till ett nytt projekt där jag ska virka ugglor i färgglada färger som leksak till min systers son Nando som snart fyller ett år!


//Maya

3 kommentarer:

  1. Du skulle kunna gjuta in en slang i fisken så den kan spotta vatten i ett fågelbad. Va kul att du kom igång trots motståndet. Bra lärare!

    SvaraRadera
  2. Vilka fina fiskar, framförallt den sittande! Jag vill också skulptera med lera!!! Ser jätte kul ut!

    SvaraRadera
  3. Vilken kul id'e! Jag ska kolla med Annika på torsdag om det är möjligt! I så fall får vi göra ett keramikfågrlbad den kan stå i ;P tack <3

    SvaraRadera