söndag 17 april 2011

Ritboken

På någon av de första dagarna i skolan gav min teckningslärare oss en hemuppgift som vi skulle göra när vi fick lust. Den blev ganska bortglömd och jag tror att ingen gjorde den, för ett tag sen bestämde jag att det var dags! Uppgiften var att göra självporträtt i mörker och med endast ett stearinljus som ljuskälla. Det var spännande eftersom skuggorna syns tydligt men jag behövde göra ett par stycken innan ögonen vande sig och man kom igång. Det är viktigt att det är totalmörkt där man är annars blir inte skuggorna lika bra. Prova detta! Passa på innan det blir för ljust på kvällarna.
Det som är bra är att man börjar rita i fält i stället för sträck som på självporträttet under. Jag har lekt lite med hur skuggorna blir när man sitter på olika sätt. och flyttat runt ljuset och så också.

//Maya

2 kommentarer:

  1. Coolt! Väldigt skulpturalt. Får jag testa nångång:)

    SvaraRadera
  2. Hjälp va läskig du ser ut! Men det låter som en rolig övning!

    SvaraRadera