tisdag 31 augusti 2010

Textilt tryck

På Nyckelviksskolan de senaste dagarna har jag fortsatt med tryck på textil. Jag vill visa några av mina klasskamraters tryck, eftersom alla har blivit så himla fina! Här är några tryck på gång, trycket under föreställer elefanter. När vi pratade om alla trycken idag sa hon som gjort trycket att när hon gjorde det tänkte hon att elefanterna stod bland massa mat fast alla fyra ville ha samma bit mat :) Andra tyckte att det såg ut som att dom dansade eller pussades. Tyvärr blev hennes tryck något snett så hon var tvungen att sitta och måla i en massa prickar för hand och det tar några timmar. Men det blir fint!



Trycket under detta föreställer cigaretter. Jag tycker att de e ett av de snyggaste trycken. Det är så oregelbundet på ett regelbundet sätt och är så enkelt. Less is more. Hans kommentar var att tryck alltid brukar vara så fina och att han inte ville göra det utan gjorde cigaretter som anses vara "smutsiga."


Efter att vi tryckt fick vi nästa uppgift. Det var att man skulle lägga till två färger som man inte fick välja själv. Dom flesta fick färger som de inte hade valt om de fick bestämma själva men efter en lite smått butter början blev nog alla nöjda med uppgiften. Det känns konstigt att inte själv få bestämma om någonting man gjort och lagt ner mycket tid på. Mycket lärorikt :).


Såhär blev mitt tryck efter att jag lagt till de två färgerna jag fick, är lite osäker på om jag kanske ska lägga till mer mörkblått så det blir som det ljusblå. Vad tycker ni?

//Maya

3 kommentarer:

  1. Det är såå vackert som det är, Maya! Va kul ni ser ut att ha.

    SvaraRadera
  2. Oj, vilka fina mönster! Lycka till på skolan Maya! Vad kul att du kom in. :)

    SvaraRadera
  3. Karin: ja vi har det jättekul :) textilt tryck är det roligaste ämnet! Du får komma och hälsa på på en måndag eller tisdag sen när du kommer hem :)

    Jessica: tack! Jag är jätteglad att jag kom in! året kommer flyga förbi, det känner jag redan nu. :)

    SvaraRadera