lördag 28 augusti 2010

Sovstundspyssel

Spenderar helgen i mina föräldrars hus och passar på att pyssla medans sonen sover och morfar kan vara barnvakt. Har många gånger gått förbi inredningsbutiker som säljer tygvimplar och varje gång tänker jag att "sånna kan jag göra själv".

Jag började med att klippa till en mall i papper.

Därefter vek jag ihop tyget jag skulle använda och skar ut trekanter.

Sydde ihop med avigsidorna uttåt. Därefter vände jag vimplarna rätt och strök dem släta.

Till sist så klipte jag till en remsa från ett annat tyg och strök så att det blev veck som i ett snedslå varpå jag sydde fast den på samma sätt som man gör när man syr fast snedslåar.

Och woala! Fint som stryk!

/Lisa

5 kommentarer:

  1. Snyggt! Vad är en snedslå?

    SvaraRadera
  2. Maya, Maya... du som gått på Vackstanäs borde väl veta vad en snedslå är. Du vet det nog egentligen.
    En remsa av tyget på diagonalen. För att få de vikta kanterna enkelt kan man sticka två knappnålar på sned tätt intill underlaget, tex en strykbräda. Sen drar man snedslån därigenom och vips får man en remsa med invikta kanter. Bra som kantband till böjda fållar.

    SvaraRadera
  3. Bara det att min snedslå inte var sne men ändå :) gjorde trixet med knappnålen som förövrigt det var du Maya som lärde mig!

    SvaraRadera
  4. det är bara att jag aldrig hört det uttrycket förut. Snedrämsa kallar jag det men förståt nu :) var kommer snedslå (ordet) ifrån?? det låter knasigt :P

    SvaraRadera
  5. juste jag vill se den nya vimpeln som du pratade om :) nyfiken!

    SvaraRadera