tisdag 11 januari 2011

Äggoljetempera

Andra dagen i skolan har gått och det blev en rivstart. Vi har fått pröva på att själva blanda färgen äggoljetempera. Det är gjort på ägg, kokt linolja och terpentin, plus det färgpigment man vill ha. Det är första gången jag har prövat på den tekniken och det är väldigt svårt att hantera den och få den som man vill! Färgerna är oberäkneliga och svåra att få till och konsistensen kan va både som akvarell och olja men det är svårt att få en jämn yta eftersom penseldragen syns och man får lära sig hantera och leva med dom. Men det oberäkneliga i tekniken gör den även spännande. Målningen under är mitt halvfärdiga stilleben. Uppgiften är att ta gosedjur som på något sätt representerar en själv. Jag har virkat några ugglor till min systerson och de fick representera mig.
Här är ett uttag av vad klassen håller på men för tillfället! Många halvfärdiga stilleben.



Detta är Johannas och det är inte ett stilleben. Det är vad vi gjorde igår då vi prövade hur färgerna fungerade.





//Maya

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar