fredag 31 december 2010

Grytlapp av lapptäcke

I ett tidigare inlägg visade jag ett lapptäcke som jag gjort av grytlappar. Det här är en grytlapp gjord av ett lapptäcke! Utav en av remsorna som jag gjort till mitt lapptäcke gjorde jag årets enda egenhändigt gjorda julklapp: en Grytlapp. Glömde att fota processen men ska försöka förklara ändå. Jag började med att sy ihop lapparna och därefter klipte jag till ett bakstycke i samma storlek. För att få till de rundade hörnen använde jag mig av en cd-skiva som mall. Därefter klipte jag till ett foder utav ett gammalt sängöverkast och sydde ihop det med bakstycket. Sist sydde jag ihop alla tre lagren med hjälp av ett snedslå som kant och gjorde även en liten hängare i ena hörnet av samma material. Jag tycker att det är ganska svårt att få till det snyggt, lyckas aldrig hålla mig innanför kanten på baksidan eller vad man ska säga. Därav ingen inzomning på detaljerna! Men det tänker man inte på så mycket.


Go Jul och Gott Nytt År

/Lisa

2 kommentarer:

  1. Strongt att i alla fall få ihop en hantverkad klapp. Med skola och småbarn och allt övrigt som måste göras, förstår jag din pyssellängtan.
    Väntar nu på foto av den fina vagnen!
    Gott Nytt År!

    SvaraRadera
  2. En underbar julklapp! Den ska jag slita med hälsan! :) jag gillar speciellt färgkombinationen! Puss å kram

    SvaraRadera