torsdag 17 juni 2010

Små Burklockstavlor

På en marknad såg jag en tjej som hade gjort fina halssmycken av burklock. Hon hade ritat en bild, lagt den i locket och sedan fyllt på med flytande polyester som hon först blandat med härdare. Sen hade locken fått stå och stelna i ett dygn tror jag det var. Resultatet blev att bilden blev täkt av en slät plastyta. Eftersom min kille jobbar med polyester så tänkte jag att jag skulle pröva själv. Istället för smycken tänkte jag istället göra små tavlor. Det var roligt och pilligt att rita de små teckningarna som skulle passa i locken!

Tyvärr så blev inte resultatet som jag hade tänkt mig. Färgerna ändrades, vissa försvann nästan helt, flöt ut och hela intrycket blev blekare. Jag måste hitta några pennor som inte löser sig av polyestern.

När jag ändå var i farten och ritade så gjorde jag några till men de funderar jag på att behålla som dom är för att inte förstöra färgerna! Kanske kan jag bara klippa till en bit genomskinlig plast och trycka dit ovanpå för att få fram tavelkänslan?

8 kommentarer:

  1. ååå! va fint! du har verkligen fått till färgerna på originalen! synd att plasten löste upp färgerna! tur att du hann ta kort innan! Frida Carlo blev riktigt snygg.
    du är så himla duktig

    SvaraRadera
  2. Kul att du fortsätter. Gillar de urblekta också, men jag förstår att det är tråkigt att de ändrar sig. Undrar om Jonas-färger skulle funka?

    SvaraRadera
  3. http://www.sirlig.se/product_info.php?products_id=3712

    Diamond Glaze. Underbart =)

    SvaraRadera
  4. Maya: Tack :) Ja det var tur! Det va kul att komma igång och rita igen!

    Karin: Ja de är ok. Kul att testa iallafall! Vad är Jonas-färgerna?

    Linn: Tack för tipset! :)

    SvaraRadera
  5. Super fina Lisa! Kram Emma

    SvaraRadera
  6. Fina! Frida Kalo är flott! Fantastiskt!

    SvaraRadera
  7. thanks for stopping by my blog. looks like you have fun making your art too. expecially love these. reminds me of the bb games we played with as children, and another had a chain that could be manipulated by shaking to complete the face. brava.
    best,
    deb.

    SvaraRadera
  8. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera