måndag 7 juni 2010

Gästbloggare Said

Vad är inspiration och hur hittar man det. Allt kan vara inspirerande men inte fullständigt för att blomma till något nytt. Oftast blir man inspirerad som ebbar ut efter att man hållit på ett tag. För mig finns det ett ord som sätter all min kreationsförmåga i full gungning och det är när jag får höra ordet ”nej”

När någon säger ordet nej till mig är det ett startskott för något nytt. Varje gång jag vill göra något så vill jag någonstans höra ordet NEJ eller inte. För detta är sanningen för mig. Håller jag med om något eller om någon annan håller med mig, så får jag oftast den obekväma känslan av att något är inte står rätt till.

En av mina erfarenheter är den att när jag sysslade med slöjd och behövde köpa horn fick jag inte alls tag på det eller oftast fick jag köpa rester som inte hade något värde. Ska man tillverka ”samiska knivar” eller syssla med att tillverka andra prylar behöver man bra varor.

Jag kom i kontakt med en samisk slöjdare och frågade om jag kunde köpa lite material av honom som han hade i överflöd. Han sa det magiska ordet, alltså ”nej”. Då föddes iden om att hitta lösningen. Vad jag kom på när jag inte fick ta del av materialet var att om jag tog älgben och kokade i två dagar, som luktade så in i helsike blev resultatet en otroligt snygg kniv med slida och en mängd kåsor.






Så motgångar betyder bara att man ska hitta nya sätt att tänka och övertyga andra om att som person bidra till något nytt och sätta sin prägel i tillvaron, det måste vara en av drivkrafterna i ens liv. Att skapa något nytt är att komma nämnare sig själv, hitta ro och livskvalitet. Nu är det så att man hör ordet nej i tid och otid. Ett annat ord som får mig att explodera i exaltation är när någon säger ”att det inte går”, vad tänker du när du hör denna mening vad rör sig i ditt huvud? Blir du inte inspirerad? ….

/Said

1 kommentar:

  1. Å vilka fina saker och vad spännande att höra vad som driver Dig! Jätte kul!
    /Lisa

    SvaraRadera